W celu oszacowania pozycję jednej sekcji, będziemy używać nazwy linii siatki zaznaczać płaszczyzny roboczej:
II. Na pasku narzędzi wybierz Oznaczenie. Z menu wybierz opcję Linia siatki, tryb konstrukcji jako linia przez dwa punkty.
III. Na obszarze roboczym należy wybrać punkt początkowy linii siatki:
- Przesuń kursor myszy do punktu początkowego współrzędnych (0,0),
- Naciśnij przycisk SHIFT, gdy pojawi się punkt w węźle siatki kliknij lewym przyciskiem myszy.
IV. Następnie definiujemy drugi punkt przy użyciu pól dynamicznych:
- Po zdefiniowaniu punktu środkowego od razu możemy wpisać długość linii w polu dynamicznym – wpisz 10000,
- Przełączamy się na pole wpisywania poprzez użycie klawisza TAB,
- Kąt obrotu w stosunku do osi OX jest równy 0,
- Położenie linii zatwierdzamy klikając lewym klawiszem myszy.
V. Tym samym sposobem tworzymy drugą oś, pamiętając o zmianie nazwy linii z A na wartość 1:
- Wartość tę zmieniamy w panelu właściwości,
- Punkt początkowy jest taki sam, długość ustawiamy na 6000 mm, a kąt wynosi 90°,
- Konstruujemy linię osi B równoległej do osi A oraz oś 3 równoległą do osi 1,
- Następnie należy utworzyć jeszcze jedną oś środkową pomiędzy osiami 1 i 3 o nazwie 2.
Na parterze zostanie usytuowany garaż, hol i klatka schodowa. Hol będzie dobrze doświetlony mimo, iż mamy niewiele miejsca do dyspozycji na to pomieszczenie.
Budowa ścian nośnych
Kurs zawiera informacje o modelowaniu piętra, które będzie projektowane na istniejącym parterze.
Pierwszym krokiem jaki postawimy w tej lekcji, będzie skopiowanie istniejącego parteru. Dzięki tej operacji uzyskamy gotowe ściany piętra.
Kopiowanie wszystkich elementów piętra
Usunięcie zbędnych elementów z piętra
Usuń zbędne obiekty z utworzonej kondygnacji, tj.:
Tworzenie podłogi
Z widoku 2D przejdźmy na widok 3D. Można zauważyć, że ściany nie zakrywają podłogi.
Należy edytować wysokość ścian parteru. W oknie właściwości wpisz wysokość 3200 mm.
Zmiana widoku
Zmieniamy widok tak aby na obszarze roboczym został sam model pierwszego piętra.
Edycja ścian i kolumn
Arkusz
II. Belka ta powinna zostać przedłużona do ściany nośnej. Kliknij uchwyt belki, który znajduje się pod kolumną.
III. Przesuń kursor myszy do końca żółtej linii znajdującej się na osi siatki 3 pod belką.
IV. Wstaw nową belkę, która będzie biegła pomiędzy ścianami nośnymi.
V. Wybierz uchwyty ściany na której leży belka. Następnie skróć ścianę tak, aby belka swobodnie opierała się na ścianie nośnej.
VI. Umięść kolumnę pod krzyżującymi się belkami.
VII. Przesuń ścianę oraz drzwi do nowo wstawionej kolumny. Oprację tę można przeprowadzić zaznaczając ścianę oraz drzwi, następnie kliknąć przytrzymać klawisz ALT i przesunąć obeikty w nowe miejsce.
VIII. Przesuń drzwi na środek ściany używając uchwytu.
Edycja drzwi i okien
Wysokość drzwi | 2100 | |
Szerokość drzwi | 3000 | |
Styl drzwi | Drzwi podwójne przeszklone |
Za pomocą znanych już metod uzupełnij piętro.
Budowa ścian zewnętrznych po obrysie podłogi
Tworzenie nowych styli okien
VI. Utworzony styl okna należy zatwierdzić klawiszem OK.
Wstawianie nowego okna ze stylu okna
Wysokość okna | 1500 | |
Szerokość okna | 3200 | |
Poziom | 800 | |
Styl okna | Cztery sekcje |
III. Wybierz punkt wstawienia okna na łączeniu się ścian jak na rysunku:
IV. Ustaw parametry okna w celu wstawienia go na kolejnej ścianie:
Wysokość okna | 1500 | |
Szerokość okna | 2400 | |
Poziom | 800 | |
Styl okna | Cztery sekcje |
Wstawianie balkonów
Wycinanie otworu w podłodze na schody
Widok 3D stworzonego obiektu:
Na obecnym poziomie będą 2 sypialnie i 2 łazienki. Na kolejnym piętrze jest strych, dlatego też schody muszą być lekko przesunięte. W celu rozpoczęcia budowy obecnej kondygnacji skopiuj pierwsze piętro. Odległość między piętrami to 3200 mm. Posiadasz już umiejętności niezbędne do zaprojektowania tego piętra. Postaraj się odwzorować projekt tego piętra jak na rysunku poniżej:
Wszystkie belki na drugim piętrze powinny mieć grubość 200 mm.
Aby zmienić grubość wszystkich belek na raz, należy kliknąć na jedną belkę. Następnie z menu, który znajduje się pod prawym klawiszem myszy wybrać opcję Wybierz podobne na tym piętrze.
Na poddaszu rozmieścimy jedną sypialnię, resztę powierzchni zajmuje dach budynku.
Pierwszym krokiem jest skoipowanie drugiej kondygnacji i usytuowanie jej na wysokości 3200 mm od wysokości poprzedniego piętra. Kolejno zmień nazwę poziomu na Poddasze. Usuń niepotrzebne elementy typu okna, drzwi, kolumny oraz belki. Elementy powtarzajace się można usunąć grupowo wybierając jeden element klikając na niego prawym klawiszem myszy i z menu wybrać opcję Wybierz podobne (Select similar).
Zmiana wysokości ścian
Cały dom będzie mieć wspólny dach. Wykonajmy odbicie lustrzne budynku tym samym powiększając go o identyczny obiekt.
Operację należy wykonać ponownie, a model powinien wyglądać jak poniżej:
Do poprawy pozostały osie, które zostały podwójnie skopiowane.
II. Uporządkuj osie usuwając zbędne linie, zmieniając nazwy osi. Każdą oś trzeba osobno edytować w celu zmiany jej nazwy.
Widok końcowy
Będziemy teraz tworzyć skomplikowany dach z lukarnami w naszej kamienicy.
Na początku ukryj wszystkie poziomy z wyjątkiem poddasza oraz ustaw na tym poziomie płaszczyznę roboczą.
Dach jest złożony, a budynek bardzo dużydlatego też bardziej wygodne jest konstruowanie dachu w widoku 2D.
Opcje dachu
Zamodeluj pojedynczy fragment dachu nad wykuszem:
Kształt | Jeden spadek | |
Nachylenie | 30 | |
Poziom nachylenia | 0 | |
Okap | 500 |
IV. Wybierz punkty
Zanim wybierzesz kolejny punkt zmień kształt dachu na Szczyt (Gable).
Stworzymy fragment dachu, który będzie używany do utworzenia okna mansardowego:
Kształt | Jeden spadek | |
Nachylenie | 30 | |
Poziom nachylenia | 0 | |
Okap | 0 |
II. Wybierz punkt 1 oraz 2, następnie zmień ustawienia kształtu dachu na Szczyt (Gable) i zmień długość okapu na wartość 500 mm, kolejno wybierz 3 i 4 punkt.
Widok 3D:
Następnie użyj funkcji lustra i wykonaj dachy zgodnie z rysunkiem poniżej:
Czterospadowy dach
Kształt | Jeden spadek | |
Nachylenie | 30 | |
Poziom nachylenia | 0 | |
Okap | 500 |
II. Skonstruuj dach nie zmieniając właściwości klikając po kolei 4 punkty. Po wybraniu ostatniego punktu zatwierdź tworzneia dachu wciskając ENTER.
Punkty te znajdują się na przecięciu następujących osi:
Widok 3D dachu
Wykończenie dachu
Kliknije drugi punkt tworzonego pochylenia dachu jak na poniższym rysunku.
III. Zmień kształt tworzonego dachu na Szczyt (Gable).
IV. Wybierz punkt łączący oba spadki dachu.
V. Kliknij kolejny punkt, który jest symetryczny do punktu 2 względem osi B.
VI. Zmień kształt dachu na Jeden spadek. Następnie wybierz ostatni punkt symetryczny do 1.
VII. Zanim zatwierdzisz konstrucję Entere-em, zmień po raz ostatni kształt na Szczyt (Gable).
VIII. Zaznacz utworzony element i za pomocą lustra utwórz dach po przeciwnej stronie obiektu.
Tworzenie okien dachowych
Wysokość okna | 700 | |
Szerokość okna | 1200 | |
Wysokość skosu trapezu | 700 | |
Poziom | 1800 | |
Konstrukcja okna | 2 skrzydła (Two-fold) |
III. Ustaw parametry następnego okna:
Wysokość okna | 1400 | |
Szerokość okna | 800 | |
Wysokość skosu trapezu | 450 | |
Poziom | 500 | |
Konstrukcja okna | 1 skrzydło (Single-sashed) |
Wstaw okno posługując się uchwytami.
IV. Zmień kształt okna na trapezowy oraz ustaw parametry tego okna jak podano poniżej:
Wysokość okna | 1200 | |
Szerokość okna | 1600 | |
Wysokość skosu trapezu | 400 | |
Poziom | 900 | |
Konstrukcja okna | 2 skrzydła (Two-fold) |
V. Za pomocą lustra wykonaj odbicie wszystkich utworzonych okien dachowych.
Pierwszym krokiem jest utworzenie nowego rysunku płaskiego dla naszego obiektu, aby to zrobić podążaj za poniższymi wskazówkami:
Dokument domyślnie ma rozmiar kartki A3, jednak można zmienić format na inny.
W oknie eksploratora projektu jest stworzony szablon. Otwórz szablon i skopiuj wstawioną tam tabelkę do naszego dokumentu.
Zmodyfikuj tekst oraz tabelke według potrzeb. Tekst edytujemy poprzez dwukrotne kliknięcie. W oknie, które się pokaże można wpisać dowolny tekst, a następnie zatwierdzić klikając OK.
Wstawianie wybranej kondygnacji budynku
Widok | Poziom zero | |
Skala | 1:100 | |
Styl wyświetlania | Belki i pokoje |
III. Wybierz punkt wstawienia rzutu kondygnacji.
Wstawianie tekstu
III. W edytorze tekstu wybierz czcionkę oraz ustaw wysokość tekstu na 4,5mm.
IV. Wpisz dowolną nazwę przekroju i kliknij OK.
V. Kliknij ESC w celu wyjścia z zaznaczenia tekstu.
VI. W celu edycji tekstu należy kliknąć w obszar ramki tekstu.
Wprowadzanie osi:
Nazwa linii osi | 1 | |
Wydłużenie linii osi | 50 | |
Styl wyświetlania oznaczenia | Pierwszy | |
Styl tekstu | Symbol |
III. Za pomocą uchwytów wstaw pierwsze oznaczenie.
IV. Wpisz położenie linii siatki na 135 mm oraz kąt obrotu opisu w stosunku do osi OX o kąt 90°.
V. Położenie linii zatwierdzamy lewym klawiszem myszy. Po odpowiednim ułożeniu oznaczenia wychodzimy z funkcji klawiszem ESC.
VI. Wstaw kolejną linię poprzez kopię obecnie wstawionej. Wykonaj tę czynność 5-cio krotnie, a następnie użyj poleceniea Lustro i utwórz oznaczenia na pozostałej części obiektu.
VII. Wykonaj opis poziomy postępując zgodnie z wcześniejszymi krokami.
Tworzenie przekroju budynku
Nazwa przekroju | 1 | |
Wydłużenie linii osi | 0 | |
Styl tekstu | Symbol |
IV. Określ pierwszy punkt wstawienia za pomocą uchwytów.
V. Kolejny punkt przekroju ustaw 15mm od ostatniego stopnia jak pokazano poniżej, a następny punkt w odległosći 24mm.
Wymiarowanie