Parter
Na parterze zostanie usytuowany garaż, hol i klatka schodowa. Hol będzie dobrze doświetlony mimo, iż mamy niewiele miejsca do dyspozycji na to pomieszczenie.
Budowa ścian nośnych
- Wybierz narzędzie Ściana , a następnie w trybie konstrukcji wybierz opcję Automatyczny .
- W pasku właściwości wprowadź wysokość ściany 3000 mm i szerokość 400 mm.
- Przesuń kursor na linię osi 1, dzięki temu pojawi się duch obrazu, po kliknięciu element zostanie wstawiony.
- W ten sam sposób zbuduj ścianę na osi B.
Ściany wewnętrzne
Stworzymy ścianę z innymi parametrami, która będzie oddzielała garaż od przestrzeni holu, wg ustawień:
- Wybierz narzędzie Ściana oraz tryb konstrukcji ściany jako Linia przez dwa punkty .
- Do zdefiniowania pierwszego punktu ściany, skorzystamy z funkcji uchwytów:
- Przesuń kursor myszy na przecięcie osi A z osią 3 i w polu wprowadzania dynamicznego wpisz 2000 mm.
- Przesuń kursor w stronę osi B i zatwierdź położenie punktu poprzez kliknięcie lewym przyciskiem myszy.
III. Wpisz długośc ściany o wartości 7000 mm, ściana ta będzie równoległa do ściany znajdującej się na osi B.
Wstawianie kolumn
- Wybierz opcję Kolumna o przekroju prostokątnym.
- Ustaw następujące parametry obiektu:
- Wysokość kolumny: 3000 mm
- Szerokość kolumny: 400 mm
- Długość kolumny : 400 mm
III. Za pomocą wprowadzania dynamicznego ustaw słup w odległości 2000 mm od przecięcia się osi A i 2.
IV. Wstaw drugi słup na przecięciu osi A z osią 2.
Wstawienie dodatkowej osi
- Wybierz narzędzie Zaznaczenie i wybierz oś 3.
- Przytrzymaj CTRL i kliknij na uchwycie. Pod kursorem myszy powinien pojawić się duch osi.
- Dopóki będzie zaznaczona oś 3 to można zmienić nazwę z 3 na 4 w menu właściwości.
Belki
- Wybierz opcję Belka oraz tryb konstrukcji jako Linia przez dwa punkty.
- Ustawienia belki:
- Wysokość belki: 400 mm
- Długość belki : 400 mm
- Poziom belki : 2600 mm
III. Użyj uchwytów, aby skonstruować belki w następujący sposób:
IV. Następnie wykonamy inny typ belki. Z trybu konstrukcji wybierz Łuk przez trzy punkty.
Kontynnując belkę, pierwszy punkt łuku został już zdefiniowany, jeżeli opcja zostanie zamknięta i ponownie
włączona to należy wybrać punkt początkowy.
V. Określ drugi punkt promienia łuku na osi 3 - punkt ten zawsze można edytować.
VI. Wybierz trzeci punkt łuku w miejscu przecięcia się osi 3 i linii bazowej ścianki środkowej.
VII. Poprzez dwukrotnie kliknięcie lewym przyciskiem myszy na wybranym przecięciu, zostanie zbudowana belka.
VIII. Konstrukcja belki została zakończona. W celu zaznaczenia elementu i możliwości jego edycji należy kliknąć
narzędzie Wybierz .
IX. Wybierz belkę i kliknij na uchwyt 2.
X. Przesuń punkt tak, żeby przejście łuku belki było bardziej płynne. Zatwierdzenie nowej pozycji punktu odbywa się poprzez kliknięcie w wybranym miejscu.
XI. Dodaj belkę na ścianach wzdłuż osi 3.
Drzwi i okna
W Renga Architecture okna wstawiane są w istniejące ściany.
Budowa ścian zewnętrznych
- Wybierz narzędzie Ściana , tryb konstrukcji jako Linia przez dwa punkty .
- W pasku właściwości wprowadź grubość ściany na 100 mm .
- Ściana będzie rysowana od ściany na przecięciu się osi A i 1.
- W celu określenia punktu początkowego ściany, należy użyć uchwytów i kliknąć w miejsce pokazane na poniższym rysunku. Następnie ścianę należy zakończyć na pierwszym napotkanym słupie. Tą samą procedurą wykonujemy również ścianę pomiędzy słupami. Wyjść z narzędzia można poprzez klawisz Esc.
V. Ścianę łukową zbuduj Automatycznym trybem konstrukcji. Przesuń kursor do linii głównej osi A i 3.
Ściany wewnętrzne
- Wybierz narzędzie Ściana oraz tryb konstrukcji Linia przez dwa punkty.
- Ustaw przełącznik linii bazowej na Linia bazowa z lewej strony obiektu .
-
Wrysuj ściany w budynku jak na poniższym zrzucie. W celu wyjścia z narzędzia należy dwukrotnie wcisnąć klawisz Esc.
Wstawianie stolarki okiennej
- Wybierz narzędzie Okno .
- W oknie właściwości ustaw parametry:
- Wysokość okna: 2600 mm
- Szerokość okna: 4500 mm
- Poziom : 0
- Styl okna : Potrójne
III. Wstaw okno za pomocą uchwytu środkowego wrysowanej ściany zewnętrznej.
IV. Aby wstawić okno na ścianie łukowej, należy zmienić szerokość okna na 2600 mm.
Stolarka drzwiowa
- Stolarkę wstawiamy za pomocą narzędzia Drzwi.
- We właściwościach Konstrukcja drzwi, znajduje się rozwijalna lista z różnymi typami drzwi. Stwórzmy własny typ drzwi poprzez wybranie z listy opcji Inne...
- W oknie wybieramy Nowy styl drzwi , wpisujemy nazwę Podwójne drzwi wahadłowe.
- Kliknij Dodaj panel , który znajduje się w prawym górnym rogu okna stylów drzwi.
- Po kliknięciu na lewy panel okna powinien on podświetlić się na różowo.
- Ustaw właściwości lewego panelu na: Wahadłowe (Swing) | Lewy | Szkło (Glass)
- Ustaw właściwości prawego panelu na: Wahadłowe (Swing) | Prawy | Szkło (Glass)
- Zatwierdź okno przyciskiem OK.
III. Parametry drzwi:
- Wysokość drzwi : 2600 mm
- Szerokość drzwi : 1600 mm
- Konstrukcja drzwi : Podwójne drzwi wahadłowe
- Świetlik : Szkło
- Wysokość świetlika : 500 mm
- Wstaw drzwi między kolumnami.
Drzwi wewnętrzne
- Przed osadzeniem bramy w ścianie zewnętrznej, należy zmienić parametry drzwi:
- Wysokość drzwi : 2000 mm
- Szerokość drzwi : 3600 mm
- Konstrukcja drzwi : Pojedyncze drzwi wahadłowe (Lifting)
- Świetlik : Nie
II. Wejście do garażu będzie miało wymiary: wysokość 2100 mm i szerokość 900 mm oraz będą usytuowane w odległości 100 mm od ściany wewnętrznej.
Schody
- Wybierz narzędzie Schody i ustaw tryb konstrukcji na Linia przez dwa punkty .
- Szerokość schodów powinna być ustawiona na 1000 mm.
- Linia bazowa po prawej stronie obiektu .
- Na obszarze roboczym wybieramy punk początkowy biegu schodów. Punkt ten będzie w odległości 1000 mm od przecięcia się przegrody i ściany nośnej:
V. Wybierz drugi punkt schodów - na przecięciu się ścian.
VI. Kontynuujemy konstruowanie schodów poprzez podanie długości schodów wpisując wartość (3800 mm)
w polu dynamicznym. Należy kliknąć w celu potwierdzenia tworzenia schodów, a następnie wcisnąć Enter.
Po zatwierdzeniu otrzymujemy następujący widok schodów:
Balustrada
- Wybierz narzędzie Poręcz . W menu konstrukcji należy zaznaczyć opcję Miejsce na schodach .
- Należy zmienić parametry poręczy poprzez ustawienie odległości lini bazowej na wartość 100 mm.
- Przesuń kursor myszy do krawędzi schodów i wstaw poręcz na całej długości schodów.
Przed schodami stworzymy szyb powietrzny oraz szafę na płaszcze. Ściany i drzwi wstawiamy wcześniej poznaną metodą. Podczas tworzenia drzwi szafy używamy Drzwi podwójnych przesuwnych - Double Sliding and Transom (Glass).
Podłoga
-
Kliknij Okno Eksploratora projektu (Open Project Explore) klikając na ikonie .
-
Wybierz poziom podstawowy (Base level). Otworzy się widok 2D parteru, na którym możemy dodać podłogę.
-
Wybierz polecenie Podłoga oraz tryb konstrukcji Linia prze dwa punkty . W parametrach należy ustawić grubość podłogi na wartość 400 mm.
-
Następnie należy obrysować ściany, tam gdzie jest łuk należy zmienić tryb konstruowania na Łuk przez trzy punkty . Po obrysownaiu zatwierdzamy Enter-em.
Otwór
W podłodze wytniemy otwór na szyb powietrzny.
- Wybierz narzędzie Otwór i ustaw tryb konstrukcji jako Linia przez dwa punkty .
- Ustaw grubość otworu na 400 mm.
- Obrysuj otwór i zatwierdź Enter-em.
Schody zewnętrzne
Należy wrócić do widoku 3D zmieniając zakładkę na wcześniejszą.
- Wybierz opcję Schody i tryb konstrukcji Linia przez dwa punkty .
- Parametry schodów:
- Wysokość stopnia: 400mm
- Szerokość biegu : 2000 mm
- Liczba schodów : 3
- Poziom : -400
Ustawiamy Linię bazową na środku obiektu .
III. Budowa ścian dekoracyjnych przy krawędziach schodów.
Parametry:
- Wysokość ściany: 400mm
- Grubość ściany : 200 mm
- Poziom : -400
Rampa
Stworzymy podjazd do garażu w formie rampy.
- Wybierz narzędzie Rampa oraz ustaw tryb konstrukcji jako Linia przez dwa punkty .
- Parametry tworzonej rampy:
- Wysokość rampy: 400mm
- Szerokość rampy: 3600 mm
- Poziom : -400
Długość rampy ustawiamy na 2000 mm, wpisując tę wartość w polu dynamicznym.
Widok końcowy parteru